BAHAGIAN
D ( KOMSAS ) 10 MARKAH.
1. Jumlah isi- 3 isi
sahaja. 1 isi = 2 markah.
2. Perenggan- 3 perenggan.
3. Setiap isi wajib/mesti
disertai dengan huraian atau contoh.
PENTING !!!!! Tanpa
contoh tiada markah.
4. Permarkahan- Isi ( 6
markah )
- Bahasa ( 4 markah
).
5. Topik
penting dalam Komsas
1.
Huraikan tema yang terdapat dalam novel yang anda kaji (10 markah)
2. Jelaskan
persoalan-persoalan yang terkandung dalam novel yang
anda kaji
( 10 markah ).
3. Huraikan perwatakan watak utama dalam
novel yang anda kaji.
(
10 markah ).
4. Bandingkan perwatakan watak utama
dengan watak sampingan
dengan memberikan contoh yang sesuai. ( 10 markah ).
5.
Huraikan mesej/amanat/pengajaran yang anda peroleh dalam novel
yang anda kaji ( 10 markah ).
6.
Nyatakan nilai-nilai kemanusiaan yang
anda ketahui dan huraikan
dengan memberi contoh yang sesuai ( 10
markah ).
7. Jelaskan citra
masyarakat yang terkandung dalam novel yang anda
kaji 9 10 markah ).
8. Huraikan citra wanita
yang dapat dilihat dalam novel yang anda kaji
( 10 markah ).
9. Nyatakan gaya bahasa
yang terdapat dalam novel yang anda kaji
dan nyatakan contoh yang sesuai ( 10 markah )
10. Jelaskan apakah yang
dimaksudkan dengan latar dan huraikan jenis
latar yang anda ketahui
( 10 markah ).
11.
Jelaskan teknik plot yang anda peroleh dalam novel yang anda kaji
( 10 markah ).
FORMULA
MENJAWAB SOALAN KOMSAS
( BARNIAT
YANG HORJIN )
BAR =
SABAR
NI=
BERANI
AT= TAAT
YANG=
SAYANG
HOR=
HORMAT
JIN=
RAJIN.
MERENANG GELORA
FOKUS NOVEL 2013
Soalan1:
Merenang Gelora: Persoalan- Tanggungjawab
Terhadap Tugas
Berdasarkan novel di atas berikan tiga contoh
peristiwa yang dapat menggambarkan
persoalan di atas?
Jawapan:
Novel
yang saya kaji ialah “Merenang Gelora” karya Ruslan Ngah. Terdapat banyak
peristiwa yang menggambarkan tanggungjawab terhadap tugas dalam novel ini.
Peristiwa
yang pertama ialah Badri bertanggungjawab terhadap tugasnya untuk membenteras
salah laku disiplin pelajar di sekolahnya.
Selain
itu, peristiwa Siew Mei mencari Badri untuk meminta pertolongan Badri bagi
menyiasat perbuatan Meng Kong bagi mengelakkan abangnya dibuang kerja oleh bapa
Meng Kong.
Akhir
sekali, peristiwa Cikgu Jailani bertanggungjawab sebagai seorang guru disiplin
untuk memberi denda kepada pelajar yang melanggar disiplin sekolah.
Soalan 2:
NILAI – KEGIGIHAN
Berdasarkan novel “Merenang Gelora”, jelaskan
tiga peristiwa yang menggambarkan nilai kegigihan.
Jawapan:
Novel
yang saya kaji ialah “Merenang Gelora” karya Ruslan Ngah. Terdapat banyak
peristiwa yang menggambarkan nilai kegigihan dalam novel ini.
Peristiwa
yang pertama, Badri gigih menjalankan tugasnya sebagai seorang pengawas yang
menghadapi banyak cabaran.
Selain
itu, peristiwa Badri telah disimbah dengan air mangkuk tandas. Oleh yang
demikian Badri meminta izin untuk pulang awal.
Akhir
sekali, peristiwa Badri dirempuh oleh seseorang sehingga tersungkur. Peristiwa
tersebut tidak mematahkan semangat Badri sebagai seorang pengawas.
Soalan 3:
NILAI- KEBERANIAN
Berdasarkan novel “Merenang Gelora”, jelaskan
tiga peristiwa yang menggambarkan nilai keberanian.
Jawapan:
Novel
yang saya kaji ialah “Merenang Gelora” karya Ruslan Ngah. Terdapat banyak
peristiwa yang menggambarkan nilai keberanian dalam novel ini.
Peristiwa
yang pertama ialah Badri tidak takut untuk menyiasat aktiviti Shahrul dan
kawan-kawannya demi memastikan salah laku pelajar berjaya dibanteras.
Selain
itu, peristiwa Badri berhadapan dengan Shahrul yang menyerangnya. Namun
kehandalan Badri dalam ilmu silat berjaya menewaskan Shahrul sehingga mereka
lari bertempiaran menyelamatkan diri.
Akhir
sekali, peristiwa Badri membawa Kumar ke guru disiplin kerana Badri mengesyaki
Kumar yang menyimbah air mangkuk tandas terhadapnya.
Soalan 4:
NILAI- KASIH SAYANG
Berdasarkan novel “Merenang Gelora”, jelaskan
tiga peristiwa yang menggambarkan nilai kasih sayang.
Jawapan:
Novel
yang saya kaji ialah “Merenang Gelora” karya Ruslan Ngah. Terdapat banyak
peristiwa yang menggambarkan nilai kasih sayang dalam novel ini.
Peristiwa
yang pertama Badri mahu membahagiakan kedua-dua ibu bapanya sebagai tanda kasih
saying mereka membesarkannya.
Selain
itu, peristiwa Siew Mei saying akan abangnya, Siew Mei berjumpa Badri di sebuah
restoran untuk meminta bantuan agar abangnya tidak dibuang kerja oleh bapa Meng
Kong.
Akhir
sekali, peristiwa Jamil berpindah dan bersekolah di Sarawak kerana diminta
berbuat demikian oleh ibu bapanya.
Soalan 5:
PERWATAKAN WATAK UTAMA – BADRI SEORANG YANG
BERANI
Berdasarkan novel :Merenang Gelora”, jelaskan
tiga peristiwa yang menggambarkan perwatakan watak utama dalam seperti yang
ditetapkan di atas?
Jawapan:
Novel
yang saya kaji ialah “Merenang Gelora” karya Ruslan Ngah. Watak utama dalam
novel ini ialah Badri. Badri digambarkan seorang yang berani.
Peristiwa
pertama ialah Badri berani membawa Kumar ke bilik guru disiplin kerana Badri
mengesyaki Kumar yang menyimbah air mangkuk tandas terhadapnya.
Selain
itu, peristiwa Badri tidak takut untuk menyiasat aktiviti Shahrul dan
kawan-kawannya demi memastikan salah laku pelajar berjaya dibanteras.
Akhir
sekali, peristiwa Badri berani berhadapan dengan Shahrul yang menyerangnya.
Namun kehandalan Badri dalam ilmu silat berjaya menewaskan Shahrul sehingga
mereka lari bertempiaran menyelamatkan diri.
Soalan 6:
PERWATAKAN WATAK UTAMA- BADRI SEORANG YANG
GIGIH
Berdasarkan novel “Merenang Gelora”, jelaskan
tiga peristiwa yang menggambarkan perwatakan watak utama dalam seperti yang
ditetapkan di atas?
Jawapan:
Novel
yang saya kaji ialah “Merenang Gelora” karya Ruslan Ngah. Watak utama dalam
novel ini ialah Badri. Badri digambarkan seorang yang gigih.
Peristiwa
yang pertama ialah peristiwa Badri dirempuh oleh seseorang sehingga tersungkur.
Peristiwa tersebut tidak mematahkan semangat Badri sebagai seorang pengawas.
Selain
itu, peristiwa gigih menjalankan tugas sebagai seorang pengawas yang menghadapi
banyak cabaran.
Akhir
sekali, peristiwa Badri telah disimbah dengan air mangkuk tandas. Oleh yang
demikian, Badri meminta izin untuk pulang awal.
Soalan 7:
PERBANDINGAN WATAK-
Watak
utama- Badri
Watak
sampingan- Shahrul
Berdasarkan novel di atas nyatakan 3
perbandingan antara watak utama dan watak sampingan?
Jawapan:
Novel
yang saya kaji ialah “Merenang Gelora” karya Ruslan Ngah. Terdapat banyak
perbandingan antara watak utama dan watak sampingan.
Perbandingan
yang pertama ialah Badri seorang yang bertanggungjawab dalam menjalankan tugas
sebagai seorang pengawas sekolah manakala Shahrul seorang yang tidak
bertanggungjawab kerana dia telah meninggalkan Nadira ketika diserbu polis.
Selain
itu, Badri tidak suka berfoya-foya dan hidup bebas kerana tidak mendatangkan
faedah kepadanya manakala Shahrul sentiasa berfoya-foya bersama rakan-rakannya dan
sering terlibat dalam lumba haram.
Akhir
sekali, Badri seorang yang rajin kerana dia selalu mengulang kaji pelajaran
ketika peperiksaan SPM semakin hampir manakala Shahrul menghabiskan masa dengan
aktiviti-aktiviti yang tidak berfaedah seperti melepak.
Soalan 8:
Berdasarkan novel “Merenang Gelora” jelaskan
tiga latar tempat setiap tempat tersebut berikan contoh tiga peristiwa yang
berlaku?
Jawapan:
Novel
yang saya pilih ialah “Merenag Gelora” karya Ruslan Ngah. Terdapat banyak latar
tempat dalam novel ini.
Latar
tempat yang pertama ialah di rumah Badri iaitu ibu Badri, Mak Siti menyediakan
sarapan untuk keluarganya.
Selain
itu, di kompleks beli belah iaitu tempat
Shahrul, Kumar, dan Meng Kong melepak
selepas selesai sesi persekolahan dan pada hujung minggu.
Akhir
sekali, ialah di kedai Encik Tan, ayah Meng Kong iaitu peristiwa Meng Kong
mencuri telefon bimbit di stor kedai ayahnya untuk dijual kepada pelajar-pelajar di sekolahnya. Meng
Kong datang ke kedai ayahnya pada setiap hari Sabtu.
Soalan 9:
Berdasarkan novel “Merenang Gelora”, jelaskan
tiga latar masyarakat. Bagi setiap tempat tersebut berikan contoh tiga
peristiwa yang berlaku.
Jawapan:
Novel
yang saya pilih ialah “Merenang Gelora” karya Ruslan Ngah. Terdapat banyak
latar masyarakat dalam novel ini.
Latar
masyarakat yang pertama ialah masyarakat yang prihatin terhadap anak.
Contohnya, Encik Tan menghantar Meng Kong ke asrama supaya Meng Kong lebih
berdisiplin dan mengubah sikapnya.
Selain
itu, masyarakat yang bijak mengurus masa. Contohnya, Badri dan Badrul berada di
tempat menunggu bas seawal pukul 6.40 pagi agar tidak ketinggalan bas.
Akhir
sekali ialah masyarakat yang rajin belajar. Contohnya, Badri, Siew Mei, dan
Taufik bersungguh-sungguh mengulang kaji pelajaran untuk menghadapi
peperiksaan.
Tiada ulasan:
Catat Ulasan