Khamis, 1 Mac 2012

Ringkasan Karangan 4

Baca petikan di bawah dengan teliti. Berdasarkan petikan tersebut, tulis sebuah ringkasan tentang punca-punca berlakunya pembuangan bayi. Panjang ringkasan anda hendaklah tidak melebihi 80 patah perkataan. Anda digalakkan menggunakan perkataan anda sendiri tanpa mengubah maksud asal petikan.

            Sejak belakangan ini, kes pembuangan bayi di Malaysia semakin serius. Saban hari kita dikejutkan dengan kes pembuangan sama ada yang masih hidup ataupun meninggal dunia ditinggalkan di tempat-tempat tertentu seperti di dalam tong sampah, tandas, dan longkang. Pergaulan bebas merupakan pemangkin utama kes ini. Pergaulan bebas antara lelaki dan perempuan yang melampaui batas agama boleh menyebabkan diri mereka terjebak ke dalam kancah maksiat dan impaknya si gadis hamil anak luar nikah

            Lebih buruk lagi pihak lelaki tidak bertanggungjawab sehingga membawa titik hitam dalam kehidupan gadis tersebut, lantas gadis yang hamil mengambil jalan mudah untuk mengelakkan rasa malu agar perbuatannya tidak diketahui masyarakat, selain itu perasaan buntu dan tidak tahu apa yang perlu dilakukan lalu membuang bayi tanpa belas kasihan. Perempuan yang menerima anak juga takut dimarahi atau dipulau oleh keluarga akibat keterlanjuran dalam pergaulan. Selain itu, gejala ini juga berpunca daripada faktor kemiskinan keluarga yang mempunyai anak yang ramai sedangkan suami tidak bekerja. Kurang didikan agama juga merupakan salah satu punca berlakunya kes pembuangan bayi.

            Selain cetek pengetahuan agama, mereka juga cetek pengetahuan dalam pergaulan dan tindakan. Mereka mudah terperdaya untuk melakukan maksiat tanpa mengambil kira dosa atau pahala. Bagi mereka, perbuatan keji ini adalah perkara baru yang perlu dicuba. Mereka yang melakukan perbuatan salah ini tidak menerima maklumat yang betul dari pihak tertentu untuk menyelesaikan masalah yang diterima sebagai contoh tidak mengetahui terdapat badan sukarela dan agensi tertentu yang menerima bayi tersebut. Sebenarnya perbuatan keji ini berlaku dengan sikap masyarakat yang memandang keji mereka yang mempunyai anak tanpa berkahwin.

            Isu pembuangan bayi amat serius dan perlu ditangani segera. Oleh yang demikian pegangan agama yang utuh dalam kalangan remaja penting untuk membendung masalah ini. Keluarga dan masyarakat harus bersikap membantu mangsa, bukan menambah beban yang ditanggung. Pada waktu yang sama, ibu bapa hendaklah prihatin dengan anak-anak mereka yang meningkat remaja, selain itu individu sendiri perlu mempunyai kesedaran untuk menjaga tatasusila apabila berhadapan dengan masyarakat.

Bahagian A (ii): Pemahaman

1.Apakah maksud rangkai kata menambah beban yang ditanggung?
2.Berdasarkan petikan, apakah langkah-langkah untuk mengatasi masalah pembuangan bayi?
3.Pada pendapat anda, apakah langkah-langkah yang patut dilakukan oleh pihak sekolah untuk mengurangkan berlakunya kes pembuangan bayi?





JAWAPAN RINGKASAN KARANGAN

* Pergaulan bebas antara lelaki dan perempuan yang melampaui batas agama menyebabkan diri mereka terjebak ke dalam kancah maksiat.

* Kemiskinan keluarga yang mempunyai anak yang ramai.

* Ibu bapa yang tidak bertanggungjawab terhadap anak-anak.

*Kurang didikan agama juga merupakan salah satu punca.

*Mereka juga cetek pengetahuan dalam pergaulan serta mengambil  tindakan yang melulu.


JAWAPAN PEMAHAMAN
1. Maksud rangkai kata menambah beban yang ditanggung ialah membiarkan mereka menyelesaikan masalah sendiri tanpa memberi nasihat.


2. Langkah-langkah untuk mengatasi masalah pembuangan bayi ialah ibu bapa hendaklah memberi didikan agama kepada anak mereka secukupnya dan sentiasa memberi perhatian yang sewajarnya terhadap anak yang meningkat dewasa.


3. Bagi pendapat saya, langkah-langkah  yang patut dilakukan oleh pihak sekolah untuk mengurangkan berlakunya kes pembuangan bayi ialah pihak sekolah hendaklah mengadakan program-program kesedaran, jati diri, motivasi dan kerohanian kepada murid-murid sekolah supaya mereka dapat memahami dan mengetahui bahawa perkara pembuangan bayi ini adalah satu jenayah yang berat.


Tiada ulasan:

Catat Ulasan