Khamis, 11 Oktober 2012

PENGALAMAN BERCUTI DI KAMPUNG


KARANGAN PENGALAMAN BERCUTI  DI KAMPUNG

 

            Pada cuti sekolah yang lalu, saya dan keluarga telah pulang ke rumah nenek saya di kampung. Sehari sebelum ke sana, kami semua sibuk mengemas barang masing-masing untuk dimasukkan ke dalam beg sebelum diletakkan di dalam bonet kereta. Kakak saya mengemas rumah kerana kami akan bercuti lama di kampung.

            Keesokan harinya, kami bangun awal pagi untuk membersihkan diri. Setelah solat Subuh, kami segera bertolak ke rumah nenek saya. Disebabkan terlalu gembira, saya langsung tidak dapat melelapkan mata. Kami singgah di perhentian untuk bersarapan pagi. Saya agak terkejut apabila mendapati harga makanan- makanan yang dijual sangat mahal tidak standing dengan makanan yang disediakan. Setelah membeli sebungkus nasi lemak, saya makan bersama keluarga di tempat yang telah disediakan.

            Walaupun masih awal, tetapi perhentian itu semakin penuh. Mungkin mereka bertolak awal untuk mengelakkan kesesakan jalan raya pada sebelah petang. Kemudian, kami meneruskan perjalanan. Setelah empat jam perjalanan, kami pun tiba di rumah nenek.

            Nenek dan datuk kelihatan gembira dengan kedatangan kami semua. Mereka menyambut kami dengan mesra. Saya dan kakak berlumba untuk memeluk nenek. Kemudian kami mengangkat barang yang dibawa ke dalam kereta. Setelah semua selesai, kami makan tengah hari yang dimasak oleh nenek. Masakan nenek yang sungguh enak membuatkan saya dan kakak tidak berhenti makan. Ibu dan ayah hanya melihat tingkah laku kami sambil tergelak kecil.

            Pada petang itu ,datuk telah membawa kami ke dusun buahnya yang tidak jauh dari rumah. Di dusun datuk terdapat pelbagai jenis pokok buah-buahan seperti rambutan, durian, manggis dan banyak lagi. Saya dan kakak memakan buah rambutan yang dikait datuk. Kami membawa pulang beberapa ikat buah rambutan ke rumah.

            Keesokan harinya, kami bersama-sama pergi memancing ikan di sungai. Saya berasa sungguh seronok apabila mendapat banyak ikan. Kami memasak asam pedas menggunakan ikan-ikan tersebut. Setelah seminggu, kami pun berkemas-kemas untuk pulang ke rumah. Walaupun agak sedih, namun saya tetap gembira dapat bercuti di kampung.

42 ulasan:

  1. paragraph two, fifth line.... spelling mistake setanding.......................

    BalasPadam
  2. Balasan
    1. Ulasan ini telah dialihkan keluar oleh pengarang.

      Padam
  3. some spelling mistakes in this karangan

    BalasPadam
  4. macam pendek je karangan ni

    BalasPadam
  5. Antara "Standing" tu yang salah tak silap saya
    harap balas yeee...

    BalasPadam
  6. Antara "Standing" tu yang salah tak silap saya
    harap balas yeee...

    BalasPadam
  7. Sorry guys..i hve to copy this fr my homework..and hpe u blessing it.��

    BalasPadam
  8. sesuai untuk pelajar tahun 4 kerana terlalu pendek.

    BalasPadam
  9. dan ada kesalahan ejaan di situ,harap jadi lebih peka

    BalasPadam
  10. Setiap manusia tiade yang sempurne .manusia kadangkala ada tersilap dan kelemahan masing2..tiada masalah sebenarnye ..karangan ini just for example je ..untuk sbgai nak ambil isi sahaja ..so x perlu nak kondem2 nak komen2 nk cari salah bagai .. mohon sentiase think positive ..kire ok la beliau membuat karangan dan ade org yg sudi membacanya .sekurang2 nya beliau dapat perkare kebaikan ..

    BalasPadam
  11. Saya bersetuju dgn izyani alya 😊tapi, lbih baik semak karangan yg telah dilakukan, utk mngelakkan kesalahan tatabahasa dan sebagainya dan ia juga boleh ditolak markah dlm peperiksaan...
    Karangan yg mnarik, isi juga mnarik...👍

    BalasPadam
  12. Pmbetulan sedikit...perenggan ketiga. Ade ayat yg prlu dibetulkan..iaitu: kami mengangkat brg yg perlu dibawa ke dlm kereta... sepatutnyer,dibawa ke dlm rumah nenek...sbb di situ ade perkataan "yg perlu dibawa "..bermaksud,brg itu prlu dibawa ke mne... so,brg yg prlu dibawa itu KE DALAM RUMAH NENEK.
    OKAY, terima kasih^^

    BalasPadam
    Balasan
    1. Ulasan ini telah dialihkan keluar oleh pengarang.

      Padam
    2. perengan yang keempat la bengong

      Padam
  13. Ulasan ini telah dialihkan keluar oleh pengarang.

    BalasPadam
  14. HMMMMMMMMMMMMMMMMMMMM BOLEH JUGA TAHAN

    BalasPadam
  15. B3stari ada sama citelhhh...😣😣😣

    BalasPadam
  16. B3stari ada sama citelhhh...😣😣😣

    BalasPadam
  17. Boleh tak bagi kerangka karangan ni saya perlukannya..tolonglah

    BalasPadam
  18. Ulasan ini telah dialihkan keluar oleh pengarang.

    BalasPadam