Ahad, 26 Ogos 2012

Anda menyertai suatu perkhemahan pengakap. Tuliskan pengalaman anda.
Pada cuti penggal sekolah yang lalu, pasukan pengakap sekolah saya telah mengadakan perkhemahan di Hutan Bandar. Perkhemahan ini diadakan selama tiga hari dua malam.

Perkhemahan ini disertai oleh 40 orang murid dan 8 orang guru penasihat. Kami ke sana dengan menaiki sebuah bas yang disewa khas.Kami membawa khemah, barang-barang untuk memasak, lampu suluh dan sebagainya.

Setelah tiba di tapak perkhemahan, guru penasihat membahagikan tugas. Pengakap lelaki mendirikan lima buah khemah.Pengakap perempuan pula ditugaskan untuk mencari kayu api dan memasak. Pelbagai aktiviti seperti pertandingan memasak, kawad kaki, pertolongan cemas, dan mencari harta karun diadakan.

Pada waktu petang pula diadakan permainan sukaneka dan aktiviti mendaki gunung. Pada waktu malam pula diadakan unggun api. Peserta perkhemahan membuat persembahan seperti nyanyian, lakonan, tarian dan sebagainya.

Pada hari terakhir perkhemahan, peserta diberi sijil dan cenderahati. Sebelum pulang kami bergotong-royong membersihkan tapak perkhemahan. Perkhemahan ini banyak memberi pengetahuan dan pengalaman kepada kami.

Walaupun penat, kami berasa sungguh seronok. Perkhemahan seumpama ini dapat mengeratkan perhubungan.

1 ulasan:

  1. Cerita ini hanya banyak contoh berbanding pengalaman.. cuba buat cerita ini dalam bentuk surat kiriman pula ya.

    BalasPadam